nuffnang add

Thursday, May 9, 2019

Brexit: Theresa May menolak panggilan untuk meletakkan jawatan


SEVENTY THREE FX - PM telah menolak panggilannya untuk berhenti daripada pengendalian Brexit, mengatakan ia "bukan masalah tentang saya".




Theresa May membalas kepada Tory Brexiteer Andrea Jenkyns, yang mengatakan dia telah "gagal menyampaikan janji-janjinya" kepada Brexit dan telah kehilangan kepercayaan orang ramai.

Panggilan telah berkembang untuknya untuk menamakan tarikh keluar dan kemudian Ahli Parlimen Tory akan bertemu membincangkan masa depannya.

Tetapi jurucakap PM itu berkata Puan May sudah berjanji akan pergi selepas menyampaikan peringkat pertama Brexit.



Setakat hari ini, matawng GBP di dagangkan lemah berbanding USD pada 1.3007 turun sebanyak 20%



Dia akan memberi laluan kepada pemimpin baru selepas itu - tawaran "murah hati dan berani", kata jurucakap itu.

Pada bulan Mac, Puan May berjanji untuk menegur jika dan apabila Parlimen mengesahkan perjanjian pengeluaran Brexitnya, tetapi dia tidak menjelaskan berapa lama dia berhasrat untuk kekal jika tiada kesepakatan dicapai.

Tonton: Apa yang dilakukan oleh Jawatankuasa 1922? Boleh bertemu Tory kanan di tengah-tengah panggilan untuk meletakkan jawatan Pemandu yang benar-benar mudah untuk pilihan raya Eropah

Tekanan telah bertambah di PM sejak pilihan raya tempatan Tories 'memusnahkan minggu lalu, dan terdapat peringatan yang mereka juga menghadapi kehancuran dalam pilihan raya ke Parlimen Eropah akhir bulan ini.

Pada soalan Perdana Menteri, Puan May berkata dia "sangat menyesal" bahawa banyak ahli majlis - 1,300 sebenarnya - kehilangan kerusi mereka.

Tetapi dia memberitahu Jenkyns resolusi kepada krisis Brexit itu "tidak menjadi masalah tentang saya" - dan jika terserah kepada perdana menteri, UK akan meninggalkan EU.

Kebanyakan kemarahan di parti parlimen memberi tumpuan kepada usaha Puan May untuk mencari kompromi Brexit dengan Buruh - satu langkah yang diambilnya selepas perjanjiannya dengan EU ditolak secara berkesan oleh Ahli Parlimen tiga kali.

Ada yang mahu dia menamakan tarikh perletakan jawatan selepas pemilihan Eropah, di tengah laporan media yang tidak disahkan, dia boleh diminta untuk meletakkan jawatan sebagai ketua Tory tetapi kekal sebagai perdana menteri selama enam minggu atau lebih sementara pengganti dipilih.

Tekanan lanjut juga datang dari akar umbi, dengan persatuan Tory tempatan yang mengesahkan mereka akan mengadakan undi keyakinan terhadap kepimpinan Puan May pada 15 Jun.

Analisis: oleh wartawan politik BBC Jonathan Blake

Kadang-kadang ia kelihatan seperti Theresa May dikelilingi oleh medan kekuatan yang tidak dapat dilihat, memecahkan pukulan dari segala arah.

Asteroid berapi-api politik yang mungkin telah dilihat oleh perdana menteri pada masa-masa yang lebih mudah berbondong-bondong di atas lantai ketika dia memikat.

Pilihan raya kecil yang gagal, tidak ada undi keyakinan, kekalahan selepas kekalahan di Parlimen semuanya meninggalkan dia berdiri entah bagaimana.

Tetapi kelangsungan hidup itu tidak sedikit pun menjadi faktor di luar kawalannya; tiada siapa yang ingin mewarisi kekacauan itu, Tories takut kehilangan kuasa untuk Buruh, dan parti semakin sakit dengan selesa dengan sendirinya.

Tetapi jika sesuatu berubah maka masa dan nasibnya akan habis.

Calon untuk menggantikannya boleh memutuskannya sekarang atau tidak, ahli parlimen sendiri mungkin kehabisan kesabaran sepenuhnya atau keputusan pilihan raya Eropah mungkin terlalu buruk untuk ditanggung.

Memegang tangannya dan berjalan pergi tidak akan berada di sifat Theresa May, tetapi seperti peristiwa telah membentuk hidupnya, mereka masih boleh menyebabkan kematiannya.

Jawatankuasa Ahli Parlimen Tory pada tahun 1922 - anggota parlimen yang dipilih sebagai wakil penyokong dan mengawasi pertandingan kepimpinan - dijangka memanggil "kejelasan" yang lebih besar mengenai niat PM ketika bertemu pada pukul 16:00 BST.

Pengerusi, Sir Graham Brady, bertemu dengan Puan Mei pada hari Selasa untuk membangkitkan keprihatinan Ahli Parlimen.

1922 sebelum ini menolak panggilan untuk menulis semula peraturannya untuk membawa undi keyakinan yang lain dalam kepimpinan PM, yang bermaksud bahawa pada masa ini, yang paling awal ia b

oleh berlaku adalah pada pertengahan Disember.

Brexit: Panduan yang benar-benar mudah Mengapa Inggeris tidak dapat mengelakkan pilihan raya Eropah

Ahli Parlimen Konservatif Eurosceptic, Peter Bone berkata, "majoriti" Ahli Parlimen Tory "mengakui dia perlu pergi dan perlu pergi tidak lama lagi", sambil menambah: "Kami semua menunggu pengumuman."

Tory Brexiteer Sheryll Murray tweet bahawa dia percaya PM "harus meletakkan jawatan dengan segera".

Bekas menteri Robert Halfon berkata Puan May perlu menetapkan "jadual yang tepat" untuk berlepas, tetapi ia perlu dilakukan dengan cara yang "bermaruah".

SUMBER: BBCNEWS

No comments:

tweet

more yakin world popular posts