nuffnang add

Sunday, June 2, 2019

GOOGLE BAN HUAWEI


Tajuk dan butiran mengenai penyenaraian hitam pentadbiran Trump Huawei telah tersebar dengan pantas dan menjadi berita panas sepanjang minggu lalu. 


Berikut adalah pecahan bagaimana cerita itu telah dibentangkan.

Rabu, 15 Mei:

Pentadbiran Trump menambah Huawei tersenarai  dalam Entiti Jabatan Perdagangan A.S. menerusi perintah eksekutif, dengan itu menyenaraihitamkan syarikat itu A.S. melahirkan kebimbangan.




Ahad, 19 Mei:

Google secara terbuka menyatakan ia akan mematuhi perintah pentadbiran: "Kami mematuhi perintah itu dan mengkaji semula implikasi tersebut. Bagi pengguna perkhidmatan kami, Google Play dan perlindungan keselamatan dari Google Play Protect akan terus berfungsi pada peranti Huawei yang ada. Huawei hanya akan dapat menggunakan versi Android umum dan tidak akan dapat mendapat akses kepada apl dan perkhidmatan eksklusif dari Google. "

Isnin, 20 Mei:

Intel dan Qualcomm menyertai Google: Tiada syarikat mengeluarkan kenyataan, tetapi sumber yang dikutip oleh Bloomberg mengatakan syarikat akan mematuhi perintah itu.

Huawei mengeluarkan respons awam yang pertama: "Huawei telah memberikan sumbangan besar kepada pembangunan dan pertumbuhan Android di seluruh dunia. Sebagai salah satu rakan kongsi global utama Android, kami telah bekerjasama rapat dengan platform sumber terbuka mereka untuk membangunkan ekosistem yang telah memberi manfaat kepada kedua-dua pengguna dan industri. [Kami] akan terus menyediakan pembaharuan keselamatan dan perkhidmatan selepas jualan kepada semua produk telefon pintar dan tablet Huawei dan Honor yang ada, yang meliputi penjualan yang telah dijual dan yang masih dalam stok secara global. Kami akan terus membina ekosistem perisian yang selamat dan lestari, untuk memberikan pengalaman terbaik untuk semua pengguna di seluruh dunia. "




Huawei mengeluarkan respons awam yang kedua: "Huawei telah membina sistem operasi alternatif sekiranya diperlukan," kata jurucakap Glenn Schloss kepada CNN. "Kami ingin dapat terus beroperasi di ekosistem Microsoft dan Google."

Isu-isu perundangan kerajaan China: "China menyokong syarikat China yang mempertahankan hak-hak sah mereka mengikut undang-undang," kata Lu Kang, jurucakap Kementerian Luar Negeri China, kepada CNN. "Dari segi apakah langkah-langkah yang diambil oleh syarikat China atau kerajaan China, sila tunggu dan lihat."

Huawei berkata pelan B dalam kerja-kerja: Syarikat mempunyai pilihan untuk bergerak maju tanpa Google, menurut beberapa jurucakap. "Kami telah membuat rancangan untuk kemungkinan ini," kata Jeremy Thompson, naib presiden eksekutif Huawei di U.K, bercakap kepada BBC. "Kami mempunyai program selari di tempat untuk membangunkan alternatif. Kami lebih suka bekerja dengan Android tetapi jika ia tidak berlaku pada masa akan datang, kami mempunyai alternatif di tempat yang kami fikir akan menggembirakan pelanggan kami. "

A.S. menandatangani penangguhan 90 hari: Pada 20 Mei, Jabatan Perdagangan pentadbiran Trump mengeluarkan lesen sementara yang akan membolehkan Huawei mengekalkan produk semasa (untuk pelanggan sedia ada). Lesen itu tamat pada 19 Ogos, yang pada dasarnya akan membawa berat penuh larangan untuk ditanggung.

Selasa, 21 Mei:

Pengasas Huawei mendapat kesaksian: Pengasas Huawei Ren Zhengfei mempunyai kata-kata yang kuat untuk larangan Trump, menurut Global Times. "Syarikat itu dapat terus menyediakan produk dan perkhidmatan, dan sekatan A.S. tidak akan menjejaskan perniagaan teras kami. Dalam masa yang kritikal, saya berterima kasih kepada syarikat A.S., kerana mereka banyak menyumbang kepada perkembangan Huawei dan menunjukkan kesungguhan mereka mengenai perkara itu. Setakat yang saya ketahui, syarikat A.S. berusaha untuk meyakinkan kerajaan A.S. untuk membiarkan mereka bekerjasama dengan Huawei. "

Huawei mengatakan ia bekerja dengan Google: "[Google mempunyai] motivasi sifar untuk menghalang kami. Kami bekerjasama rapat dengan Google untuk mengetahui bagaimana Huawei boleh mengendalikan keadaan dan kesan daripada keputusan Jabatan Perdagangan A.S., "kata Abraham Liu, wakil Huawei di E.U. Liu juga menyamakan tingkah laku pentadbiran Trump untuk membuli. "Ini bukan hanya serangan terhadap Huawei. Ia adalah serangan ke atas perintah liberal, berasaskan peraturan. "

Butiran pelan B lebih banyak muncul: Walaupun tidak bersumber dari Huawei, butiran tambahan mengenai Plan B telah dibocorkan. Cai berasaskan Beijing
jing berkata Huawei mempunyai OS dalam kerja-kerja yang boleh menggantikan OS Android pada telefonnya semasa masih menjalankan aplikasi Android.

Rabu, 22 Mei:

Arm menangguhkan urusan perniagaan dengan Huawei: pereka cip British Arm memberitahu pekerjanya untuk menghentikan menjalankan perniagaan dengan Huawei. "Arm mematuhi semua peraturan terkini yang ditetapkan oleh kerajaan A.S.," kata Arm dalam satu kenyataan. Huawei kemudian mengakui tindakan itu. "Kami menghargai hubungan rapat kami dengan rakan-rakan kami, tetapi mengiktiraf tekanan sesetengah mereka berada di bawah, akibat keputusan bermotivasi politik. Kami yakin keadaan yang boleh dikesali ini dapat diselesaikan dan keutamaan kami kekal untuk terus menyampaikan teknologi dan produk bertaraf dunia kepada para pelanggan kami di seluruh dunia. "

Khamis, 23 Mei:

TSMC berkata ia masih boleh melakukan perniagaan dengan Huawei: Jurucakap TSMC Taiwan dilaporkan berkata penghantarannya kepada Huawei tidak akan terjejas oleh sekatan A.S. semasa. Pengeluar cip bertanggungjawab untuk menghasilkan chipset pintar Huawei Kirin, manakala pemproses dari Apple, MediaTek, dan Qualcomm juga dipecahkan oleh firma tersebut. Kerjasama berterusan syarikat bermakna Huawei tidak perlu mencari pengeluar lain untuk menghasilkan pemproses Kirin.

Trump terbuka untuk berurusan dengan "sangat berbahaya" Huawei: Presiden Trump telah memanggil Huawei "sangat berbahaya," tetapi berkata A.S. terbuka untuk memasukkan syarikat itu sebagai sebahagian daripada perjanjian perdagangan masa depan antara A.S. dan China.

Trump dipetik sebagai berkata: "Jika kita membuat perjanjian, saya dapat membayangkan Huawei mungkin termasuk dalam beberapa bentuk atau sebahagian daripadanya." Ini boleh menjadi perkembangan yang baik untuk Huawei, walaupun Trump juga mengesahkan syak wasangka mengenai ancaman Huawei berpotensi menimbulkan ke Amerika Syarikat "Anda melihat apa yang [Huawei telah] dilakukan dari sudut keselamatan, sudut tentera. Sangat berbahaya, "kata Trump.

Jumaat, 24 Mei:

Huawei dihalang daripada organisasi kad SD: Seperti yang pertama kali dilihat oleh SumahoInfo, Persatuan SD kini mempunyai Huawei yang disenaraikan di laman webnya. Dalam satu kenyataan yang dihantar kepada Android Authority, Persatuan SD mengesahkan bahawa ia mematuhi perintah kerajaan A.S. dan menghalang Huawei dari persatuan itu. Ini tidak akan menjejaskan telefon pintar Huawei semasa, tetapi boleh menyebabkan isu utama untuk peranti masa hadapan.

Huawei menolak daripada Perikatan Wi-Fi: Sama juga dengan sekatan Huawei dari Persatuan SD di atas, Perikatan Wi-Fi juga membatalkan sementara keahlian Huawei untuk organisasinya sendiri. Perikatan mengatakan ini dalam satu kenyataan kepada Android Authority: "Perikatan Wi-Fi sepenuhnya mematuhi perintah Jabatan Perdagangan A.S. baru-baru ini tanpa membatalkan keahlian Huawei Technologies. Perikatan Wi-Fi telah mengehadkan sementara penyertaan Huawei Technologies dalam aktiviti Perikatan Wi-Fi yang dilindungi oleh pesanan itu. "

Isnin, 27 Mei:

Huawei mendakwa ia tidak akan menyokong pengharaman syarikat-syarikat Amerika: Pengasas Huawei Ren Zhengfei memberitahu Bloomberg bahawa dia akan membantah larangan Cina terhadap Apple, memanggil syarikat "Cupertino" sebagai "guru." Mengenai larangan Cina terhadap syarikat-syarikat Amerika, "Itu tidak akan berlaku, pertama sekali. Dan yang kedua, jika itu berlaku, saya akan menjadi yang pertama memprotes. Apple adalah guru saya, ia mendahului. Sebagai seorang pelajar, mengapa menentang guru saya? Tidak pernah. "Jadi nampaknya Apple, sekurang-kurangnya, selamat.

Selasa, 28 Mei:

Huawei menyangkal, kata pengharaman itu tidak berperlembagaan: Huawei memfailkan usul undang-undang yang mendakwa pengharaman syarikat itu bekerja dengan syarikat berasaskan A.S. yang lain melanggar Perlembagaan A.S.. Dalam hujahnya, Huawei mengatakan bahawa larangan itu melanggar undang-undang perlembagaan yang menyatakan bahawa Kongres tidak boleh membuat undang-undang terhadap individu tertentu. Huawei merasakan pengharaman ini melanggar klausa itu.

TSMC akan terus bekerjasama dengan Huawei: Syarikat Pengilangan Semikonduktor Taiwan (TSMC) akan terus membuat cip untuk Huawei, syarikat itu mengesahkan. Ini bertentangan dengan pengeluar global lain yang mematuhi larangan A.S. (TSMC tidak bertanggungjawab untuk membuat larangan itu). Walaupun TSMC akan meneruskan hubungannya dengan Huawei sehingga sekurang-kurangnya akhir tahun ini, larangan lain mungkin masih mempunyai kesan negatif terhadap perniagaan TSMC.

OS gantian Huawei tidak akan tiba pada bulan Jun: Rumor mula menyebarkan dalam talian yang Huawei OS - pengganti untuk Android pada telefon pintar Huawei masa depan - akan mendarat pada bulan Jun 2019. Sumber khabar angin ini sebenarnya adalah pekerja Huawei. Walau bagaimanapun, Huawei dengan cepat menembak khabar angin itu hanya menyatakan bahawa sebarang pengumuman mengenai pengganti Android Huawei akan melalui saluran yang betul.

Rabu, 29 Mei:

Huawei menyambung semula tiga konsortium: Hanya beberapa hari selepas ditolak daripada tiga konsortium, Huawei kini tiba-tiba menjadi ahli mereka semua sekali lagi. Huawei telah menjadi ahli dalam Perikatan Wi-Fi, Persatuan SD, dan JEDEC. Ini adalah berita gembira yang sangat diperlukan untuk syarikat itu, walaupun tidak jelas apa arti ini untuk larangan keseluruhan.

Kumpulan penerbitan saintifik IEEE menaiki pekerja Huawei sebagai pengulas: Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik (atau IEEE) bertanggungjawab menerbitkan jurnal saintifik. Walau bagaimanapun, disebabkan larangan Huawei, organisasi berasaskan A.S. tidak lagi boleh membenarkan pekerja Huawei untuk mengkaji ulasan jurnal tersebut. Maklumat ini bocor melalui seorang profesor ekonomi di Twitter.

Jumaat, 31 Mei:

China mengancam untuk mencipta 'Entiti List' sendiri untuk memasukkan firma-firma Amerika: Menurut seorang jurucakap industri perdagangan China, China akan mencipta Senarai Entiti sendiri. Walaupun jurucakap itu tidak memanggil syarikat A.S. atau A.S., implikasinya ialah Senarai Entiti China akan memasukkan syarikat berasaskan A.S..

Pekerja Huawei memerintahkan untuk tidak menghadiri mesyuarat A.S.: Menurut Financial Times, Huawei mengarahkan pekerja untuk membatalkan mesyuarat teknikal dengan kenalan Amerika. Huawei juga dilaporkan menghantar semula rakyat Amerika yang bekerja dalam peranan penyelidikan dan pembangunan.

Apa yang akan berlaku dengan Huawei seterusnya?

Sebagai pengguna sama² kita lihat bagaimana tekanan A.S terhadap gergasi Teknologi terbesar China dan antara yang terbesar di dunia ini berakhir.




Selain perang dagangan A.S dan China belum juga akan berakhir. 

SUMBER: BERITA ANTARABANGSA

No comments:

tweet

more yakin world popular posts