nuffnang add

Thursday, June 2, 2011

LAGI TORNADO MENYERANG AS

WORLD: BREAKING NEWS


Menurut sebuah media di NY AS, Massachusetts diletak dalam keadaan darurat setelah dua Tornado (puting beliung) menyerang di bahagian timur laut negara tersebut pada malam Rabu 1/6/2011 telah mengorbankan 4 orang,mengikut laporan pejabat setempat.




Massachusetts Tornado. 
Gabenor Deval Patrick mengumumkan keadaan darurat itu "sebagai reaksi diatas impak aktiviti tornado dan cuaca ekstrem".    
"Parahnya dan kuatnya tornado hari ini tak pernah kami saksikan sebelumnya di Massachusetts," kata jurucakap Lembaga Pengurusan Keadaan Darurat Massachusetts, Scott MacLeod, kepada AFP,  Khamis (2/6/2011).
     
"Setiap tahun kami menjangkakan akan menghadapi satu, dua, atau tiga amaran atau peringatan tornado, tetapi impak tornado yang kami saksikan hari ini sangat mengerikan." katanya. Ia mengesahkan empat orang tewas akibat angin puting beliung yang sangat kuat tersebut.

Sebagai reaksi atas pengumuman itu, pengawal nasional di negara bahagian tersebut mengerahkan 1.000 anggotanya untuk membantu usaha bantuan akibat bencana dan pertolongan.

Joplin Misouri Tornado

Joplin Misouri Tornado

Joplin Misouri Tornado

Joplin Misouri Tornado

Joplin Misouri Tornado

     
Gabenor "akan mengerahkan segala sumber dan usaha yang diperlukan bagi memastikan keselamatan semua penduduk Massachusetts", demikian antara lain isi kenyataan darurat negara bahagian tersebut.
Ditambahnya lagi, pegawai yang bukan dari bahagian  darurat di pejabat Gabenor tidak diharuskan melapor ke tempat kerja mereka pada Khamis (2/6/2011), sementara kegiatan pembersihan telah dilanjutkan.
    
Cuaca buruk dan tornado "mengakibatkan angin deras, kerosakan harta dan terputusnya aliran letrik bagi kebanyakkan penduduk" di seluruh negara bahagian itu, kata pejabat Gabenor.     
Patrick mengarahkan penduduk supaya berlindung setelah diberi amaran peringatan cuaca. Sebanyak 20 pusat kediaman penduduk di seluruh negara bahagian tersebut melaporkan serangan tornado, kata MacLeod.
     
Jabatan Cuaca Nasional sedang berusaha mengenal pasti kekuatan angin kencang itu di seluruh negara bahagian tersebut.     
Tornado menyerang cuma lebih satu bulan setelah awan gelap menyelimuti kota Joplin, Missouri, sehingga menewaskan 134 orang, dalam salah satu tornado paling kuat yang menyerang Amerika Syarikat.-sumber antarabangsa-YAKIN WORLD @ 2011-

  

No comments:

tweet

more yakin world popular posts