nuffnang add

Thursday, June 2, 2011

GHADAFY HANYA TUNGGU MASA : NATO SECRETARY GENERAL

WORLD: BREAKING NEWS


Berita dari media di Brussels Secretary General NATO General Anders Fogh Rasmussen menyatakan kejatuhan Pemimpin Libya dari takhta pemerintahannya hamya menunggu saat dan ketika sahaja,dalam kenyataannya pada Rabu (01/06/2011).


Menurutnya lagi masyarakat antarabangsa perlu bersedia menerima era pasca-Ghadafy.



NATO Sec.Gen.Rasmussen(gambar kanan)

  "Masalahnya bukan samaada Khadafy akan pergi, tapi bila?.... Perkara ini boleh terjadi dalam waktu terdekat. Boleh jadi esok,"  kata Rasmussen pada forum yang diadakan Carnegie Europe di Brussels, Belgia ,sebagaimana dilaporkan Xinhua, Khamis.Usaha campur tangan antarabangsa mengenai Libya tidak memberi banyak kemajuan sementara NATO meningkatkan serangan udaranya terhadap pasukan Gaddafi.

      Rasmussen mengatakan NATO memutuskan untuk melanjutkan misi di Libya selama 90 hari lagi dan akan meningkatkan tekanan tentera "selama diperlukan" untuk memudahkan jalan bagi penyelesaian politik.      Pemimpin NATO itu mengatakan ia tak melihat peranan besar bagi sekutu 28 negara tersebut setelah NATO menyelesaikan operasinya, yang mendapat mandat PBB.      "Tapi sebaik sahaja setelah Gaddafi pergi, masyarakat antarabangsa harus membantu rakyat Libya memastikan peralihan menuju demokrasi secara damai dan teratur.

 Dan pemerintah tersebut harus mulai merencanakan dan menyiapkan hari itu," katanya.      Selain itu, Rasmussen mengatakan NATO sangat layak untuk membantu Libya memperbarui sektor tenteranya.      "Kami bersedia membahagi tugas keahlian serta pengalaman kolektif kami, juga untuk keuntungan Libya....  Saya dapat membayangkan pemberian bantuan dalam membangun kementerian pertahanan baru di Libya, ketua staf gabungan dan lembaga keamanan nasional," katanya.      Sementara itu dari Tripoli, dilaporkan sedikit bunyi ledakan, Khamis (2/6/2011), menggoncang ibu kota Libya tersebut, yang menjadi sasaran serangan udara NATO selama lebih dari satu bulan sekarang.

 Sebanyak enam ledakan terjadi sekitar pukul 12.35mlm waktu setempat dan diikuti oleh beberapa ledakan lagi beberapa menit kemudian.Penulis berpendapat,sebuah lagi negara akan menjadi "boneka" pihak tertentu,bukalah mata,hati dan minda,tak cukupkah bukti utk kita,umat Islam msh hanyut dgn hiburan,dadah,maksiat dan laknat dari ALLAH dtg satu persatu,tanpa disedari atau sengaja tak ambil peduli"-sumber antarabangsa-YAKIN WORLD @ 2011-

No comments:

tweet

more yakin world popular posts