nuffnang add

Thursday, June 9, 2011

TAIWAN MELARANG PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT DI SEKOLAH ATAS RISIKO KANSER

WORLD: INFORMATION



 Taiwan akan mempertimbangkan larangan penggunaan telefon mudah alih ataupun telefon bimbit di sekolah setelah pihak kesihatan memberi peringatan bahawa pengguna telefon bimbit boleh terdedah kepada risiko mengalami peningkatan kanser.-ikuti berita lanjut-











 Pejabat yang berkenaan telah mengeluarkan kenyataan ini pada Rabu (8/6/2011).
"Kementerian Pendidikan telah merancang untuk mengatur pertemuan antara para ahli dan perwakilan sekolah untuk membahas masalah tersebut setelah beberapa anggota parlimen menyarankan untuk mengeluarkan larangan," kata seorang pejabat kepada AFP, sambil menambah,bahawa waktu perbincangan belum lagi ditetapkan.


Sejumlah organisasi didalam kawasan setempat telah mencadangkan larangan terhadap penggunaan telefon bimbit di sekolah untuk pelajar berusia 15 tahun ke bawah.


Kebimbangan tersebut muncul setelah pada bulan lalu para pakar kanser Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) mengatakan bahawa frekuensi radio medan elektromagnetik yang dihasilkan telefon bimbit membahayakan bagi manusia.


Walaupun begitu,Badan Antarabangsa untuk Penelitian Kanser (IARC),dalam naungan WHO yang pakar dalam bidang tersebut dan perkara ini, menyarankan bahawa bukti-bukti ilmiah pada waktu ini menunjukkan "memiliki peluang", bukan sebuah bukti yang telahpun diuji.
Ada sekitar lima juta telefon bimbit yang terdaftar di dunia. Jumlah telefon bimbit dan waktu yang dihabiskan oleh rata-rata para pengguna terus mendadak naik dalam beberapa tahun kebelakangan ini.


Menurut data survey tempatan, sekitar 57 peratus pelajar Taiwan, yang berusia antara 6 dan 18 tahun, menggunakan telefon bimbit. Sebanyak 62 peratus di antaranya membawa telefon bimbit ke sekolah.Penulis pernah nampak kat negara kita budak sekolah darjah 4 pun dah ada telefon bimbit sendiri..Penulis ada terbaca satu kajian gelombang elektromagnetik telefon bimbit boleh masak telur dalam beberapa jam.




YAKIN WORLD @ 2011

No comments:

tweet

more yakin world popular posts