nuffnang add

Monday, May 23, 2011

NENEK TERTUA DI DUNIA

WORLD:INFORMATION


Entry yg ingin penulis kongsikan bersama ini adalah mengenai nenek yg tertua didunia.Pada rabu lepas 18/05/2011,Guinness World  Records menobatkan seorang nenek dari Rio Jeneiro Brazil sebagai Wanita Tertua di Dunia.



Maria Gomes Valentim-Wanita Tertua Di Dunia-Guinness World Records

Nenek ni berumur 114 thn & 13 hari!Nenek ni mengalahkan yg tertua di dunia sebeelum ini dipegang oleh wanita Amerika Syarikat Beesse Cooper yg umurnya muda 48 hari dari Maria Gomes.

Nenek ni dilahirkan pd 19 Julai 1896 di Minas Gerais Brazil.Pada tahun 1913 Nenek atau namanya Maris Gomes berkahwin.Hasil perkahwinan tersebut dia mendapat seorang anak lelaki.Tapi,pada tahun 1946 nenek ni berpisah dgn suaminya.

Anak lelakinya dan beberapa org cucu,cicit yg telah menjaga Nenek "Maria " ni...Menurut Editor-In-Chief Guinness World Records,ramai wanita tua di Brazil yg mendakwa mereka wanita tertua tetapi tidak ada bukti kukuh yg  mengesahkan mereka adalah betul2 tua dan memiliki dokumen yg sah.

Hah,ini yg kita nak tau,menurut Nenek ni bila di tanya apakah resepi beliau menjaga kesihatan,"dia memeberitahu dia cuma memulai harinya dgn secangkir kopi,roti dan buah.''

gambar hiasan

-sumber majalah antarabangsa-TM YAKIN @ 2011-


No comments:

tweet

more yakin world popular posts