SALAM SEJAHTERA,
DISINI SAYA INGINBERKONGSI SATU KISAH YANG MENARIK PERHATIAN SAYA .KISAH INI SAYA KONSIKAN DARI BLOG http://anak-jati-melayu.blogspot.com/ LAGIPUN HARI INI MARKET PUN CLOSED JADI KITA SANTAI LAYAN KISAH YANG BOLEH KITA JADIKAN IKTIBAR INI...
Kejadian Lucu di Awal Era Komputer
Kim Cartlon, seorang wartawan Wall Street Journal, baru-baru ini mengumpulkan keluhan dari para pengguna
komputer di Amerika.
Dan ternyata keluhan mereka jauh lebih “tolol” daripada yang kita kira. Berikut petikan keluhan-keluhan pengguna yang super konyol & “super dungu” itu :
1. Compaq pernah mempertimbangkan untuk mengubah perintah “Press ANY Key” menjadi “Press ENTER Key” disebabkan ramai yang menelefon menanyakan di mana letak kunci “ANY” di keyboard.
2. AST Technical Support menerima laporan pengguna kerana kesulitan menggunakan tetikus. Ketika pihak Techinal Support mengunjunginya, mereka menemukan mouse tersebut tidak boleh digunakan… karena masih terbungkus rapi di dalam plastiknya. Penggunanya (seorang wanita) takut dengan mouse (tetikus) sehingga tidak berani mengeluarkannya dari dalam plastik. Takut diserang tetikus komputer?
3. Di tahun 1980-an, ketika disket masih berukuran besar, ahli teknikal Compaq pernah menerima keluhan seorang pengguna yang disketnya tidak dibaca oleh drive-disk komputer. Setelah diselidiki, ternyata pengguna itu sebelumnya memasukkan disket ke dalam mesin tik dan mengetikkan label yang tertempel di disket itu.
4. Sebuah keluhan lain dari pengguna AST yang mengatakan disket mereka terkena virus yang sulit dibersihkan. Petugas AST meminta orang itu mengirimkan sesalinan disket yang terkena virus itu untuk diselidiki. Beberapa hari kemudian, petugas AST menerima fotokopi disket dari pengguna tersebut.
5. Seorang pengguna DELL mengeluhkan kalau dia tidak dapat mengirimkan fax melalui komputer. Setelah diarahkan selama 40 minit melalui telefon, petugas DELL menemukan yang pengguna itu telah cuba menghantar fax melalui komputer dengan cara memegang kertas yang akan di fax di depan monitor, sambil menekan tombol “SEND” di monitor.
6. Seorang pengguna DELL lain mengeluh kerana keyboard yang digunakannya sudah tidak dapat berfungsi sejak dibersihkan. Ketika ditanya caranya membersihkan keyboard, dia menjelaskan, “Saya mencuci dan menggosok semua bahagian keyboard dengan sabun, dan membilasnya dengan air, lalu menjemurnya.”
7. Seorang pengguna DELL marah besar kerana tidak boleh menyalakan komputer yang baru dibelinya. “Semua sudah terpasang dengan baik. Tapi setiap kali saya tekan pedal kaki, tidak terjadi apa-apa.” Setelah diselidiki ternyata “pedal kaki” yang dimaksud orang itu adalah : mouse.
8. Seorang lagi pengguna DELL marah besar kerana komputer barunya tidak nyala. Dia menjelaskan semua sudah terpasang dengan benar, dan ketika dia menunggu selama 20 minit, tidak terjadi apa-apa pada komputernya. Ketika ahli teknikal DELL menanyakan apakah “power switch” sudah dinyalakan, dia balik bertanya, “Power switch apa?”
9. Berikut adalah tanya-jawab antara petugas Novell NetWire dengan seorang pengguna :
Penelefon : Hello, dengan Tech Support?
Novell : Ya, boleh saya bantu?
Penelefon : Tempat letak cawan di PC saya patah. Apa mungkin saya dapat menggantinya?
Novell : Tempat letak cawan? Apakah itu hadiah semasa anda membeli komputer?
Penelefon : Tidak. Tempat letak cawan ini sudah ada di komputer saya. Dan ketika saya meletakkan gelas saya di atasnya, tempat letak cawan itu patah. Yang saya tahu, di bahagian depan Tempat letak cawan itu ada tulisan “CD-ROM, 16X”.
(Saat itu juga, petugas Novell langsung mematikan telefon dan tertawa terbahak-bahak…)
-Greenboc-
Kejadian Lucu di Awal Era Komputer
Kim Cartlon, seorang wartawan Wall Street Journal, baru-baru ini mengumpulkan keluhan dari para pengguna
komputer di Amerika.
Dan ternyata keluhan mereka jauh lebih “tolol” daripada yang kita kira. Berikut petikan keluhan-keluhan pengguna yang super konyol & “super dungu” itu :
1. Compaq pernah mempertimbangkan untuk mengubah perintah “Press ANY Key” menjadi “Press ENTER Key” disebabkan ramai yang menelefon menanyakan di mana letak kunci “ANY” di keyboard.
2. AST Technical Support menerima laporan pengguna kerana kesulitan menggunakan tetikus. Ketika pihak Techinal Support mengunjunginya, mereka menemukan mouse tersebut tidak boleh digunakan… karena masih terbungkus rapi di dalam plastiknya. Penggunanya (seorang wanita) takut dengan mouse (tetikus) sehingga tidak berani mengeluarkannya dari dalam plastik. Takut diserang tetikus komputer?
3. Di tahun 1980-an, ketika disket masih berukuran besar, ahli teknikal Compaq pernah menerima keluhan seorang pengguna yang disketnya tidak dibaca oleh drive-disk komputer. Setelah diselidiki, ternyata pengguna itu sebelumnya memasukkan disket ke dalam mesin tik dan mengetikkan label yang tertempel di disket itu.
4. Sebuah keluhan lain dari pengguna AST yang mengatakan disket mereka terkena virus yang sulit dibersihkan. Petugas AST meminta orang itu mengirimkan sesalinan disket yang terkena virus itu untuk diselidiki. Beberapa hari kemudian, petugas AST menerima fotokopi disket dari pengguna tersebut.
5. Seorang pengguna DELL mengeluhkan kalau dia tidak dapat mengirimkan fax melalui komputer. Setelah diarahkan selama 40 minit melalui telefon, petugas DELL menemukan yang pengguna itu telah cuba menghantar fax melalui komputer dengan cara memegang kertas yang akan di fax di depan monitor, sambil menekan tombol “SEND” di monitor.
6. Seorang pengguna DELL lain mengeluh kerana keyboard yang digunakannya sudah tidak dapat berfungsi sejak dibersihkan. Ketika ditanya caranya membersihkan keyboard, dia menjelaskan, “Saya mencuci dan menggosok semua bahagian keyboard dengan sabun, dan membilasnya dengan air, lalu menjemurnya.”
7. Seorang pengguna DELL marah besar kerana tidak boleh menyalakan komputer yang baru dibelinya. “Semua sudah terpasang dengan baik. Tapi setiap kali saya tekan pedal kaki, tidak terjadi apa-apa.” Setelah diselidiki ternyata “pedal kaki” yang dimaksud orang itu adalah : mouse.
8. Seorang lagi pengguna DELL marah besar kerana komputer barunya tidak nyala. Dia menjelaskan semua sudah terpasang dengan benar, dan ketika dia menunggu selama 20 minit, tidak terjadi apa-apa pada komputernya. Ketika ahli teknikal DELL menanyakan apakah “power switch” sudah dinyalakan, dia balik bertanya, “Power switch apa?”
9. Berikut adalah tanya-jawab antara petugas Novell NetWire dengan seorang pengguna :
Penelefon : Hello, dengan Tech Support?
Novell : Ya, boleh saya bantu?
Penelefon : Tempat letak cawan di PC saya patah. Apa mungkin saya dapat menggantinya?
Novell : Tempat letak cawan? Apakah itu hadiah semasa anda membeli komputer?
Penelefon : Tidak. Tempat letak cawan ini sudah ada di komputer saya. Dan ketika saya meletakkan gelas saya di atasnya, tempat letak cawan itu patah. Yang saya tahu, di bahagian depan Tempat letak cawan itu ada tulisan “CD-ROM, 16X”.
(Saat itu juga, petugas Novell langsung mematikan telefon dan tertawa terbahak-bahak…)
-Greenboc-
komputer di Amerika.
Dan ternyata keluhan mereka jauh lebih “tolol” daripada yang kita kira. Berikut petikan keluhan-keluhan pengguna yang super konyol & “super dungu” itu :
1. Compaq pernah mempertimbangkan untuk mengubah perintah “Press ANY Key” menjadi “Press ENTER Key” disebabkan ramai yang menelefon menanyakan di mana letak kunci “ANY” di keyboard.
2. AST Technical Support menerima laporan pengguna kerana kesulitan menggunakan tetikus. Ketika pihak Techinal Support mengunjunginya, mereka menemukan mouse tersebut tidak boleh digunakan… karena masih terbungkus rapi di dalam plastiknya. Penggunanya (seorang wanita) takut dengan mouse (tetikus) sehingga tidak berani mengeluarkannya dari dalam plastik. Takut diserang tetikus komputer?
3. Di tahun 1980-an, ketika disket masih berukuran besar, ahli teknikal Compaq pernah menerima keluhan seorang pengguna yang disketnya tidak dibaca oleh drive-disk komputer. Setelah diselidiki, ternyata pengguna itu sebelumnya memasukkan disket ke dalam mesin tik dan mengetikkan label yang tertempel di disket itu.
4. Sebuah keluhan lain dari pengguna AST yang mengatakan disket mereka terkena virus yang sulit dibersihkan. Petugas AST meminta orang itu mengirimkan sesalinan disket yang terkena virus itu untuk diselidiki. Beberapa hari kemudian, petugas AST menerima fotokopi disket dari pengguna tersebut.
5. Seorang pengguna DELL mengeluhkan kalau dia tidak dapat mengirimkan fax melalui komputer. Setelah diarahkan selama 40 minit melalui telefon, petugas DELL menemukan yang pengguna itu telah cuba menghantar fax melalui komputer dengan cara memegang kertas yang akan di fax di depan monitor, sambil menekan tombol “SEND” di monitor.
6. Seorang pengguna DELL lain mengeluh kerana keyboard yang digunakannya sudah tidak dapat berfungsi sejak dibersihkan. Ketika ditanya caranya membersihkan keyboard, dia menjelaskan, “Saya mencuci dan menggosok semua bahagian keyboard dengan sabun, dan membilasnya dengan air, lalu menjemurnya.”
7. Seorang pengguna DELL marah besar kerana tidak boleh menyalakan komputer yang baru dibelinya. “Semua sudah terpasang dengan baik. Tapi setiap kali saya tekan pedal kaki, tidak terjadi apa-apa.” Setelah diselidiki ternyata “pedal kaki” yang dimaksud orang itu adalah : mouse.
8. Seorang lagi pengguna DELL marah besar kerana komputer barunya tidak nyala. Dia menjelaskan semua sudah terpasang dengan benar, dan ketika dia menunggu selama 20 minit, tidak terjadi apa-apa pada komputernya. Ketika ahli teknikal DELL menanyakan apakah “power switch” sudah dinyalakan, dia balik bertanya, “Power switch apa?”
9. Berikut adalah tanya-jawab antara petugas Novell NetWire dengan seorang pengguna :
Penelefon : Hello, dengan Tech Support?
Novell : Ya, boleh saya bantu?
Penelefon : Tempat letak cawan di PC saya patah. Apa mungkin saya dapat menggantinya?
Novell : Tempat letak cawan? Apakah itu hadiah semasa anda membeli komputer?
Penelefon : Tidak. Tempat letak cawan ini sudah ada di komputer saya. Dan ketika saya meletakkan gelas saya di atasnya, tempat letak cawan itu patah. Yang saya tahu, di bahagian depan Tempat letak cawan itu ada tulisan “CD-ROM, 16X”.
(Saat itu juga, petugas Novell langsung mematikan telefon dan tertawa terbahak-bahak…)
-Greenboc-
No comments:
Post a Comment