nuffnang add

Tuesday, May 17, 2011

BOM DIJUMPAI DI DUBLIN SEMASA LAWATAN QUEEN ELIZABETH.05/17/2011

WORLD:BREAKING NEWS



Penulis ingin berkongsi berita dari reuters yang melaporkan,tentera Ireland meletupkan satu bom buatan sendiri yang dijumpai didalam sebuah bas di luar Dublin semasa lawatan Queen Elizabeth pada Selasa(05/17/2011).Pihak keselamatan Ireland mengakui tahap keselamatan semasa lawatan Queen adalah yang paling ketat.


Ratu Elizabeth




Lawatan Ratu England ini adalah yang pertama dan bersejarah semenjak Ireland  mendapat kemerdekaan dari England pada tahun 1921.Lawatan Ratu ini juga menandakan hubungan yang baik antara dua negara.


Tetapi dengan penemuan bom tersebut,serta amaran kemungkinan bom akan diletakkan di kota London menurut amaran yang diterima pada Isnin lepas,ini menandakan masih ada kumpulan minoriti yang  tidak menyenangi kekuasaan British di Utara Ireland.


Pejabat Menteri Luar Britain memberitahu lawatan Ratu akan diteruskan walaupun ada ancaman bom.


Bom tersebut ditemui di Bandar Maynooth kira-kira 25 km(15 batu) dari Dublin sebelum diletupkan oleh Tentera Pemusnah Bom dalam letupan yang terkawal.Serpihan bom tersebut kemudian diserahkan kepada pihak Polis untuk siasatan lanjut.


Pihak Polis Ireland seterusnya memberitahu dalam penyiasatan mereka kemungkinan satu lagi bom dipasang berdekatan stesen trem.


Keamanan di Ireland Utara selepas beberapa dekad konflik telah membuka jalan untuk Ratu tinggal selama empat hari, tetapi akan ada peringatan keganasan dari masa lalu  selama kunjungannya.
Kedatangan ratu bertepatan dengan HUT ke-37 pengeboman di Dublin dan Monaghan, hari paling berdarah tunggal dalam pertempuran sektarian tiga dekad atas Ireland Utara, dan hari ini masih mengundang kontroversi.
Kerabat akan meletakkan karangan bunga di lokasi salah satu pengeboman di Dublin lama sebelum Ratu Elizabeth dan suaminya, Duke of Edinburgh,upacara sekitar 07:00 EDT.
Lawatan raja adalah tentang rekonsiliasi dan menekankan ikatan yang kuat, yang dibina di generasi emigrasi Ireland, yang ada di antara kedua-dua negara bahkan sebelum perjanjian 1998 membawa keamanan ke Ireland Utara.
Dianggarkan bahawa hampir 1 dari 10 orang Inggeris mempunyai datuk Ireland, hak mereka untuk kewarganegaraan. orang Ireland avid pengikut kelab bola sepak Inggeris dan opera sabun. Bangsa sekitar 4,5 juta orang merupakan pasaran luar negeri yang terbesar Inggeris, makanan pakaian dan minuman.
Ratu tidak akan, bagaimanapun, mempunyai banyak peluang untuk bertemu orang-orang Ireland biasa. Tidak akan ada walkabouts awam dan penonton akan terbatas pada sekilas dari arak-arakan kerajaan, termasuk Land Rover lapis baja, kerana whizzes melalui dikunci-down Dublin.
Ancaman dari kumpulan-kumpulan nasionalis militan menentang proses damai di Ireland Utara memerlukan pendekatan panjang lengan, tetapi juga menghapuskan semua rasa malu berpotensi daripada kurangnya orang ramai bersorak besar.
CAHAYA YANG POSITIF
Kebanyakan orang Ireland terkesan pada panjang dan liputan lawatan ratu dan berharap ia akan memaparkan negara mereka, masih belum pulih dari krisis perbankan, dalam cahaya yang lebih positif. Tetapi mereka tidak akan mungkin untuk antrian dalam jumlah besar untuk menyambutnya.
Pembangkang nasionalis mengatakan ratu tidak diterima di tanah Ireland. Sebuah peringatan bom dicipta pada Isnin mencetuskan amaran keselamatan di London termasuk penutupan The Mall, jalan yang luas menuju Istana Buckingham.
Ireland memberitahu ini adalah keselamatan terbesar yang pernah ada dimana operasi untuk menjaga ratu, dengan menggunakan sekitar 8.000 polis dan 2,000 tentera. Pesawat akan berkawal di langit di atas penglibatan dia dan pembangkang dan suspek telah ditangkap dan disoal siasat.
Di Ireland Utara, pihak berkuasa dipenjara seorang veteran Ireland militan yang muncul di unjuk rasa bulan lalu di mana orang-orang bersenjata bertopeng terancam serangan lebih dan menuduh ratu daripada "jenayah perang."-sumber reuters-

No comments:

tweet

more yakin world popular posts